[BBCie-announce] Medewerkersborrel

sabine oudt bbcie at a-eskwadraat.nl
Thu Sep 20 14:29:17 CEST 2012

Lieve borrelaars,
Hiërarchieën, overal kom je ze tegen. Zowel in het dierenrijk als op de werkvloer, overal kan je de spanning tussen de verschillende lagen voelen. Ik vind dat altijd zo lastig. Ik weet nooit wanneer ik 'jij' kan zeggen en wanneer ik moet vousvoyeren. En wanneer noem je iemand bij zijn of haar voornaam in plaats van meneer of mevrouw te zeggen? Gek genoeg vind ik het steeds lastiger worden. Ik dacht altijd, hoe ouder je wordt, hoe meer je leert over omgang. Ik weet inmiddels dat het niet beleefd is om uitgebreid in m'n neus te peuteren waar andere mensen bij zijn. Ook heb ik geleerd dat het aardig is om iemand aan te kijken als 'ie tegen je praat. En ik wil niet opscheppen, maar ik vind zelf dat ik het handenschudden aardig onder de knie heb. Ik heb een speciale 'tikje-met-de-vrije-hand-tegen-de-rug-van-de-hand-die-ik-met-mijn-andere-hand-vastheb'-techniek ontwikkelt waar ik zelf nogal trots op ben. Maar toch vind ik het u/jij/meneer/-voornaam- probleem steeds lastiger worden. Ik denk dat het komt omdat je zelf steeds meer in de categorie komt waar mensen over twijfelen. Een tijd geleden stond ik in de bus en naast mij op een stoel zat een meisje die ik misschien één of twee jaar jonger dan mezelf zou schatten. Op een gegeven moment richtte zij zich tot mij en sprak de woorden "Pardon, mevrouw, bent u bekend hier?". Nou het was alsof ik een klap in mijn gezicht kreeg, werkelijk waar! Nog even en ze had mij haar zitplaats aangeboden! Ik stond eerst een ruime tien seconden verbaasd met m'n ogen te knipperen, ik wist niet wat me overkwam! Toen heb ik haar expres twee haltes te ver uit laten stappen. Zo!Gelukkig is de situatie niet helemaal hopeloos. Ik heb namelijk ontdekt dat er één situatie is waarin alle hiërarchische lagen tot een ononderscheidelijke plak samengeperst wordt; de borrel! En laat nou juist vandaag de Medewerkersborrel zijn! Dit is dus de uitgelezen situatie om al je reserve aan de kant te gooien en vrolijk lallend met meneer Balder in te haken om de avond uiteindelijk in één lange polonaisesliert te eindigen, om en om, student-docent-student-docent-student-docent-stud.... Prachtig!
Komt vanmiddag dus allen:MedewerkersborrelVandaag, donderdag 20 september,vanaf 16:30uMinnaert Bovenkantine
Verouderende groeten,SabineBBCieP.S.: Dat van het meisje in de bus is niet helemaal waar. Ik heb haar na de tien seconden verbijstering gewoon de juiste halte gewezen en zelfs nog in detail uitgelegd hoe ze daarna moest lopen. Het is dus meer een verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen dan een waargebeurd verhaal. Wat dichterlijke vrijheid, zeg maar.