[BBCie-announce] De Zomertijd Borrel

BBCie bbcie at a-eskwadraat.nl
Thu Apr 3 10:06:54 CEST 2014

Geachte Borrelaars,

Sommige van jullie hebben misschien National Treasure wel eens gezien en
daaruit geconcludeerd dat Benjamin Franklin de uitvinder is van zomer en
wintertijd. Jammer maar helaas is dit niet waar, het is door een of andere
insectkundige uitgevonden waar je nog nooit van gehoord hebt. Waar het
misverstand vandaan komt is dat Franklin in 1784 een satirisch stuk
gepubliceerd heeft waarin hij voorrekent dat de Parijse economie de 29
miljoen kilo (oke, true, hij rekende het in pounds uit daar het begrip kilo
pas uit in 1799 bedacht wordt) kaarsvet kan besparen door gewoon bij
zonsopgang op te staan en niet tot in de late uurtje van de diepe nacht
wakker te blijven. Één van de manieren om dit te bewerkstelligen is volgens
Franklin om kerkklokken te laten luiden als de zon ten tonele verschijnt,
maar vooral ook dat er kanonvuur gegeven dient te worden voor de zware
slapers.

Nu zit ik weer te denken, waarom een kanon afschieten voor zo iets
triviaals als een paar kleine hemellichaampjes die in een bepaalde
periodieke en voorspelbare baan vast zitten?  Voor iets dat zo vaak gebeurt
als het opkomen van de zon? Snap ik niet. Veel logischer zou het zijn om
zoiets briljants indrukwekkends als een BBCie-borrel met een kanonschot in
te luiden. Leveren we het busje weer in, schaffen we het A-Eskwadraat kanon
aan. Voordelen te over. Willen er tijdens de intro 500 sjaars niet stoppen
met ouwehoeren? Kanonvuur. Gaat er tijdens een AV een of ander
uitgerangeerd oud-bestuurslid lopen ouwezeuren over dingen die niemand
interesseert? Kanonvuur. Willen we op de gang een krimatische
gebiedsovername a la Poetin bewerkstelligen? Dan rijden we, gehuld in een
blanco uniform, ons kanon de kamer van Sticky in en organiseren we daar
vrije verkiezingen voor, uiteraard onder de bedreigende aanwezigheid van
een kanon.

Nu weet ik niet zeker of ik de moraal van het verhaal goed overgebracht
heb, maar er is vandaag een borrel en omdat we vieren dat Franklin al 230
jaar zomertijd niet heeft uitgevonden, duurt de borrel een uur langer.

*Biertrio; 1. Witte Vrouwen, 2. Celis White, 3. Hoegaarden Grand Cru*
Tijd: 16:30-19:30
Locatie: Minnaert Bovenkantine

Tot zo,
Willem