[BBCie-announce] geen duo maar trio

bbcie at a-eskwadraat.nl bbcie at a-eskwadraat.nl
Wed Mar 4 19:35:11 CET 2015

Beste borrelgangers,

Een oplettende student had het natuurlijk al lang gezien op de site,
posters of in de activiteitenmail. Er is morgen weer een borrel. Sterker
nog, volgens de site zijn er zelfs twee borrels: een Onesieborrel en een
Sportquizborrel. Helaas moet ik jullie teleurstellen. Er gaat morgen
slechts één gecombineerde borrel plaatsvinden. Echter is er ook goed
nieuws. De borrel wordt namelijk niet georganiseerd door het duo
BBCie-SportCie maar door het trio BBCie-SportCie-ExcurCie. De ExcurCie wil
namelijk de borrel gebruiken als opwarmertje voor de grote excursie naar
Londen.

Tijdens het schrijven van de vorige alinea bleef ik me afvragen of deze
drie "thema's" überhaupt iets met elkaar te maken hadden. Ik moest er even
over nadenk maar eigenlijk is het heel logisch. Tijdens een sportquiz
worden er regelmatig vragen gesteld waarvan je denkt: Hoe de fack moet ik
dit weten? Om een voorbeeld te noemen: Wie was de eerste zwarte voetballer
van Nederland? Uit de zaal zal dan waarschijnlijk een opmerking komen dat
dit een racistische vraag is en dus geschrapt moet worden. Maar is dit
eigenlijk een racistische vraag? Men kan namelijk de eerste zwarte
voetballer ook zeer positief interpreteren. In 1863 werd de slavernij in
Nederland afgeschaft en al in 1957 was ons beeld over een persoon die wij
in 1863 nog als slaaf zagen bijgesteld tot mens. Deze emancipatiegroei is
toch fantastisch.

Maar laten we vooral ons eigen verleden niet ontkennen. De Nederlanders
hebben namelijk ongeveer 550.000 slaven vervoerd en je kan daaruit zeker
concluderen dat Nederland een actieve rol heeft gehad tijdens de
slavenhandel. Er waren natuurlijk ook andere landen die actief waren op
het gebied van de slavenhandel zoals bijvoorbeeld Engeland. Hierover is
van alles te vinden in het Museum of London Docklands. Een bezoek hieraan
zou natuurlijk een uitstekende bezigheid zijn op je excursie naar London.

De link tussen de SportCie en ExcurCie is nu duidelijk maar hoe zit het
dan met de onesies?  Iedereen die opzoek is naar een onesie gaat
waarschijnlijk naar de primark. Men accepteert de totale chaos in de
winkel omdat alles veel te goedkoop is. De prijzen zijn zo laag omdat de
meeste kleding gemaakt wordt in Bangladesh waar mensen onder zulke slechte
omstandigheden werken dat het net, zoals in de cacao industrie (zie vorige
announce), vergeleken kan worden met moderne slavenhandel.

Kort samenvattend, morgen is er weer een borrel. Deze wordt u aangeboden
door het commissietrio BBCie-SportCie-ExcurCie. Het samenwerkingsverband
lijkt wat vreemd maar is eigenlijk heel logisch.
Groeten Stef

* locatie: Minnaert Bovenkantine
*tijd: 16:30-19:30
*bonusfeit: Kom in onesie en je eerste drankje is gratis!